Als ondernemer heb je je handen al vol aan de dagelijkse werkzaamheden voor jouw bedrijf, waardoor je maar weinig tijd overhoudt om na te denken over marketing. Tegenwoordig is social media voor consumenten onmisbaar geworden. Desondanks beschikt niet elk bedrijf over voldoende tijd, kennis of ervaring met social media, wat vaak leidt tot het vergeten of niet optimaal benutten van dit marketinginstrument. Waarom is het tóch belangrijk voor bedrijven om social media in te zetten? Wij vertellen je er graag meer over.
Naamsbekendheid
Social media biedt aanzienlijke mogelijkheden om een breed publiek te bereiken en daarmee de naamsbekendheid van jouw bedrijf te vergroten. Het stelt je in staat om het bedrijf, een boodschap, product of dienst onder de aandacht te brengen bij jouw doelgroep.
Wat is naamsbekendheid dan eigenlijk? De naam zegt het al. Het is de mate waarin jouw bedrijf, merk[naam], product of dienst bekend is binnen een doelgroep. Mensen zijn vaak bereid te betalen voor een ‘merk’, zonder dat ze het altijd vergelijken met concurrerende producten of diensten. Als mensen opzoek zijn naar een product of dienst, kiezen zij eerder voor een bedrijf waarmee ze al bekend zijn. Hierdoor draagt je naamsbekendheid bij aan de loyaliteit onder bestaande klanten. Met andere woorden, een bekende bedrijfsnaam resulteert in een hogere omzet en minder vergelijking met concurrenten onder je (potentiële) klanten.
Merkidentiteit
Het is van essentieel belang om niet alleen bekend te zijn bij klanten, maar om ook een sterke band met hen te creëren. Social media kan bijdragen aan het opbouwen en versterken van de merkidentiteit van een bedrijf, waardoor klanten sneller een associatie krijgen met jouw bedrijf. Dit kan een krachtig middel zijn om potentiële klanten om te zetten in blijvende klanten en bestaande klanten te behouden.
Een huisstijl, een logo, een bedrijfsnaam, de communicatiestijl, maar ook de kernwaarden; dit alles draagt bij aan de merkidentiteit van jouw bedrijf. Eigenlijk omvat een merkidentiteit alles waaraan mensen jouw merk kunnen herkennen. Het maakt jou uniek en onderscheidend ten opzichte van de concurrentie. Deze herkenbaarheid zorgt er op den duur voor dat de doelgroep zich met het merk verbonden gaat voelen en kan aanzetten tot aankoopbeslissingen.
Merkbetrokkenheid
Niet alleen de merkidentiteit zorgt voor een sterke band met de klanten, ook de betrokkenheid met de doelgroep is hierin belangrijk. Social media biedt de mogelijkheid om direct te communiceren met je doelgroep. Hierdoor kun je interactie en betrokkenheid met jouw doelgroep tot stand brengen, wat een belangrijk aspect is binnen marketing.
De merkbetrokkenheid is de emotionele binding van de doelgroep met jouw merk, product of dienst. Het doel is om mogelijkheden voor interactie te creëren en zo een band tot stand te brengen tussen de klanten en de kernwaarden van jouw bedrijf. Klanten die zich betrokken voelen bij een bedrijf worden promotors en zullen zowel offline als online positieve mond-tot-mond reclame verspreiden, wat resulteert in kostenbesparingen bij het werven van nieuwe klanten. Een betrokken klant zal leiden tot een duurzame relatie en loyaliteit aan jouw bedrijf.
Meer websiteverkeer
Met behulp van social media kun je je doelgroep bereiken, maar daarnaast ook beïnvloeden met effectieve call-to-actions. In combinatie met waardevolle content, waarin de meerwaarde van jouw product of dienst naar voren komt, kun je de interesse van potentiële klanten wekken. Door de juiste call-to-actions te gebruiken, kun je je (potentiële) klanten naar je website leiden. Hier kunnen ze worden omgezet in betalende klanten, wat je conversie kan verhogen. Dit is met name een groot voordeel voor webshops. Meer verkeer naar je website betekent meer kansen om je bedrijf te laten groeien, en daarmee ook je omzet.
Online zichtbaarheid
Uiteindelijk draait het erom dat jouw bedrijf online zichtbaar is. Er zijn verschillende manieren om online zichtbaar te zijn. Eén daarvan is via een website. In de afgelopen jaren zijn klanten echter niet meer beperkt tot het gebruik van Google om informatie te vinden, maar gebruiken ze ook actief verschillende social media platforms. De social media platforms dienen als een mini-website. Ze moeten van veel informatie worden voorzien om een sterke indruk achter te laten bij (potentiële) klanten.
Een sterke online zichtbaarheid op social media is een must. Het verwijst naar de mate waarin jouw merk, bedrijf, product of dienst opvalt en aanwezig is op verschillende social media platforms. Het houdt in hoe gemakkelijk anderen je kunnen vinden en interactie met je kunnen hebben op platforms zoals Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, X, Pinterest en anderen.
Nieuwsgierig naar hoe je dit voor jouw bedrijf kunt realiseren? Klik hier.